http://el-greco-gr.blogspot.gr/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει. Γ. Σεφέρης

Μετάφραση - Translate

Σάββατο, 20 Δεκεμβρίου 2014

ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ του Aκαδημαϊκού δασκάλου Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου από τις εκδόσεις Ουρανός

   ΝΕΕΣ  ΕΚΔΟΣΕΙΣ    

ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ  Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Σελίδες : 208,
Εκδότης: ΟΥΡΑΝΟΣ,  Αθήνα 2014

Στην εποχή μας γίνεται λόγος πολύς για γλωσσικές αλλαγές στα λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας, περισσότερο συμβατές προς το νεοελληνικό γλωσσικό ιδίωμα και αίσθημα. Η Εκκλησία ήταν πάντοτε ανοιχτή σε αλλαγές που βοηθούσαν την προσέγγιση της θείας αλήθειας. Όμως ήταν κι εξαιρετικά προσεκτική. Η παρούσα επανέκδοση του, κλασικού πλέον, έργου του καθηγητή Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου στοχεύει ακριβώς στην επισήμανση ουσιωδών παραμέτρων του ζητήματος, ώστε η οποιαδήποτε γλωσσική επέμβαση (που ως πρόβλημα υφίστατο και θα υφίσταται στη μακρόβια ελληνική γλώσσα) να γίνει νηφάλια, με σεβασμό στη μακροχρόνια εκκλησιαστική παράδοση, με προοπτική τη βοήθεια των πιστών και με τη βεβαιότητα, όπως υπογραμμίζει ο συγγραφέας, ότι: 
* της θεολογίας, δηλαδή της εκφράσεως ή δηλώσεως της αλήθειας, προηγείται η εμπειρία της αλήθειας∙ 
* η γλώσσα έχει ρόλο δηλωτικό και σημειωτικό, δεν έχει αναλογία προς το είναι της αλήθειας∙ 
* τα φιλοσοφικά σχήματα μερικής ή ολικής ταυτίσεως του σημαίνοντος και σημαινομένου δεν έχουν εφαρμογή στη θεολογία, εφόσον δεν υπάρχει αναλογία μεταξύ αλήθειας και γλώσσας, εφόσον τα δύο μεγέθη είναι διαφορετικής τάξεως, δηλαδή άκτιστη η αλήθεια και κτιστή η γλώσσα∙ 
* η επιλογή της γλώσσας και των λέξεων στη θεολογία (στην έκφραση-δήλωση της αλήθειας) είναι αποκλειστική ευθύνη του ανθρώπου∙ 
* οι λέξεις, με τις οποίες κήρυξαν ο Κύριος, οι Απόστολοι, οι Πατέρες της Εκκλησίας και οι σύγχρονοι κήρυκες, δεν οδηγούν στην πίστη, στην αλήθεια, παρά μόνο αν ο ακούων αυτές φωτιστεί από το Άγιο Πνεύμα και τις υιοθετήσει.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ο Aκαδημαϊκός διδάσκαλος Στυλιανός Γ. Παπαδόπουλος γεννήθηκε στις Αρχαίες Κλεωνές της Κορινθίας το 1933. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πατρολογία και Βυζαντινολογία στη Σορβόνη (Παρίσι), Βυζαντινή Θεολογία και Φιλολογία και Ιστορία της Φιλοσοφίας στο Μόναχο. 
Στη Θεολογική Σχολή Αθηνών έγινε αριστούχος Διδάκτορας (1967), Υφηγητής και Καθηγητής (1972) της έδρας της Πατρολογίας και της Πατερικής Θεολογίας. Δίδαξε επίσης και σε άλλα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα. 
Η Πατρολογική θεολογική του παραγωγή εκτείνεται σε όλη την ιστορική ζωή της Εκκλησίας. Εξέδωσε πολλές μελέτες και μονογραφίες για τη Σχολαστική Θεολογία στο Βυζάντιο, για τους μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας Μ. Αθανάσιο, Μ. Βασίλειο, Γρηγόριο Θεολόγο, Ιωάννη Χρυσόστομο, Κύριλλο Αλεξανδρείας και Μακάριο Κορίνθου. Οι αφηγηματικές του βιογραφίες είναι γραμμένες με ακρίβεια και σεβασμό στις πηγές και στο ιερό πρόσωπο των βιογραφουμένων. 
Εκπόνησε τρεις τόμους Πατρολογίας και Επιτομή, με νέα μέθοδο συγγραφής των εγχειριδίων, μεταθέτοντας το κέντρο βάρους της έρευνας στην αποτίμηση της θεολογίας εκάστου Πατρός. 
Ασχολήθηκε σε μελέτες του με τον Μοναχισμό και με Αγιολογικά θέματα, όπου και η σημαντική συνεισφορά του στο θέμα της Διακήρυξης της Αγιότητος των Αγίων της Εκκλησίας. 
Προσέγγισε σε άλλα έργα του θεολογικοφιλοσοφικά θέματα και σύγχρονα προβλήματα, όπως ερμηνεύονται από τον αγιοπατερικό λόγο. Συνέλεξε, ακόμα, υλικό και συνέγραψε βίους Αγίων των ημερών μας. Ανέλαβε επίσης την ευθύνη της έκδοσης συλλογικών τόμων πρακτικών συνεδρίων. 
Συμμετείχε σε διορθόδοξα και διαχριστιανικά συνέδρια και διαλόγους ως εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Διοργάνωσε ο ίδιος μεγάλα επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και κλήθηκε για διαλέξεις σε πολλές θεολογικές έδρες Πανεπιστημίων του εξωτερικού. Αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές. Έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες. 
Ως Ομότιμος Καθηγητής συνέχισε να διακονεί την Πατερική Θεολογία συγγράφοντας και κηρύττοντας τον Θείο Λόγο. 
Εκοιμήθη στην Αθήνα στις 15 Ιανουαρίου 2012 με το μοναχικό όνομα Γεράσιμος και αναπαύεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου του Αγίου Όρους.

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014

Αποστάσεις Φορτσάκη από κυβέρνηση για Ρωμανό: Να του δοθεί άδεια να έρχεται στο Πανεπιστήμιο

  ΠΑΙΔΕΙΑ  


Ανατροπή στο θέμα Ρωμανού από την τοποθέτηση του πρύτανη του ΕΚΠΑ: Μόνο αν έρχεται σε επαφή με άλλους ανθρώπους θα βρει διέξοδο ο θυμός του και θα αλλάξει.

«Να του δοθεί η άδεια για να μπορέσει να έρθει στο πανεπιστήμιο, να έρθει σε επαφή με άλλους ανθρώπους, να δει άλλα παιδιά της ηλικίας του και να βρει διέξοδο αυτός ο φοβερός θυμός που τον διακατέχει», δήλωσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θ. Φορτσάκης στο Action 24, αναφερόμενος στην εκπαιδευτική άδεια που αιτείται ο 21χρονος απεργός πείνας Νίκος Ρωμανός.
«Η γνώση, ιδιαίτερα η πανεπιστημιακή, ιδίως αν πρόκειται για νέα παιδιά όπως είναι ο Νίκος Ρωμανός», συμπλήρωσε ο κ. Φορτσάκης, «βοηθά στην επανένταξη στην κοινωνία. Πολύ περισσότερο αν πρόκειται για έναν άτομο, όπως αυτό, που έχει έντονες αντιδράσεις απέναντι στο κατεστημένο και έχει μια συγκεκριμένη ιδέα για τον εαυτό του».
Όσον αφορά τη προωθούμενη ρύθμιση από τον υπουργό Δικαιοσύνης για την παρακολούθηση μαθημάτων εξ αποστάσεως από κρατουμένους, ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών επεσήμανε ότι «είναι προφανές ότι σπουδές γίνονται σωστά ότανδεν γίνονται εξ αποστάσεως εκτός και αν εξ αποστάσεως μπορούν να γίνουν με τρόπο που να διασφαλίζει μια πρόσβαση εξαιρετικά καλή. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει τέτοια πρόσβαση. Όμως θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και ποια είναι η επικινδυνότητα του ατόμου, και δεν είμαι αρμόδιος να το κάνω. Και δεν μιλώ για το συγκεκριμένο άτομο. Θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το αν θα πάει κάποιος να παρακολουθήσει ένα μάθημα και θα επιστρέψει ή αν θα μπει στο πανεπιστήμιο και θα χαθεί», κατέληξε ο κ. Φορτσάκης.
Tέλος, ερωτηθείς για τον κίνδυνο μετάδοσης της έντασης στους πανεπιστημιακούς χώρους, ο κ. Φορτάκης δήλωσε ότι «δε θα βρεθούμε μπροστά σε γενικευμένη αναταραχή στα Πανεπιστήμια με αφορμή την επέτειο της 6ης Δεκεμβρίου. Η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών είναι ταγμένοι στην παρακολούθηση των μαθημάτων, οι αίθουσες είναι γεμάτες και υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις απέναντι στις καταλήψεις».
____________________