ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Σελίδες : 208,
Εκδότης: ΟΥΡΑΝΟΣ, Αθήνα 2014
Στην εποχή μας γίνεται λόγος πολύς για γλωσσικές αλλαγές στα λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας, περισσότερο συμβατές προς το νεοελληνικό γλωσσικό ιδίωμα και αίσθημα. Η Εκκλησία ήταν πάντοτε ανοιχτή σε αλλαγές που βοηθούσαν την προσέγγιση της θείας αλήθειας. Όμως ήταν κι εξαιρετικά προσεκτική. Η παρούσα επανέκδοση του, κλασικού πλέον, έργου του καθηγητή Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου στοχεύει ακριβώς στην επισήμανση ουσιωδών παραμέτρων του ζητήματος, ώστε η οποιαδήποτε γλωσσική επέμβαση (που ως πρόβλημα υφίστατο και θα υφίσταται στη μακρόβια ελληνική γλώσσα) να γίνει νηφάλια, με σεβασμό στη μακροχρόνια εκκλησιαστική παράδοση, με προοπτική τη βοήθεια των πιστών και με τη βεβαιότητα, όπως υπογραμμίζει ο συγγραφέας, ότι:
* της θεολογίας, δηλαδή της εκφράσεως ή δηλώσεως της αλήθειας, προηγείται η εμπειρία της αλήθειας∙
* η γλώσσα έχει ρόλο δηλωτικό και σημειωτικό, δεν έχει αναλογία προς το είναι της αλήθειας∙
* τα φιλοσοφικά σχήματα μερικής ή ολικής ταυτίσεως του σημαίνοντος και σημαινομένου δεν έχουν εφαρμογή στη θεολογία, εφόσον δεν υπάρχει αναλογία μεταξύ αλήθειας και γλώσσας, εφόσον τα δύο μεγέθη είναι διαφορετικής τάξεως, δηλαδή άκτιστη η αλήθεια και κτιστή η γλώσσα∙
* η επιλογή της γλώσσας και των λέξεων στη θεολογία (στην έκφραση-δήλωση της αλήθειας) είναι αποκλειστική ευθύνη του ανθρώπου∙
* οι λέξεις, με τις οποίες κήρυξαν ο Κύριος, οι Απόστολοι, οι Πατέρες της Εκκλησίας και οι σύγχρονοι κήρυκες, δεν οδηγούν στην πίστη, στην αλήθεια, παρά μόνο αν ο ακούων αυτές φωτιστεί από το Άγιο Πνεύμα και τις υιοθετήσει.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ο Aκαδημαϊκός διδάσκαλος Στυλιανός Γ. Παπαδόπουλος γεννήθηκε στις Αρχαίες Κλεωνές της Κορινθίας το 1933. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πατρολογία και Βυζαντινολογία στη Σορβόνη (Παρίσι), Βυζαντινή Θεολογία και Φιλολογία και Ιστορία της Φιλοσοφίας στο Μόναχο.
Στη Θεολογική Σχολή Αθηνών έγινε αριστούχος Διδάκτορας (1967), Υφηγητής και Καθηγητής (1972) της έδρας της Πατρολογίας και της Πατερικής Θεολογίας. Δίδαξε επίσης και σε άλλα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Η Πατρολογική θεολογική του παραγωγή εκτείνεται σε όλη την ιστορική ζωή της Εκκλησίας. Εξέδωσε πολλές μελέτες και μονογραφίες για τη Σχολαστική Θεολογία στο Βυζάντιο, για τους μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας Μ. Αθανάσιο, Μ. Βασίλειο, Γρηγόριο Θεολόγο, Ιωάννη Χρυσόστομο, Κύριλλο Αλεξανδρείας και Μακάριο Κορίνθου. Οι αφηγηματικές του βιογραφίες είναι γραμμένες με ακρίβεια και σεβασμό στις πηγές και στο ιερό πρόσωπο των βιογραφουμένων.
Εκπόνησε τρεις τόμους Πατρολογίας και Επιτομή, με νέα μέθοδο συγγραφής των εγχειριδίων, μεταθέτοντας το κέντρο βάρους της έρευνας στην αποτίμηση της θεολογίας εκάστου Πατρός.
Ασχολήθηκε σε μελέτες του με τον Μοναχισμό και με Αγιολογικά θέματα, όπου και η σημαντική συνεισφορά του στο θέμα της Διακήρυξης της Αγιότητος των Αγίων της Εκκλησίας.
Προσέγγισε σε άλλα έργα του θεολογικοφιλοσοφικά θέματα και σύγχρονα προβλήματα, όπως ερμηνεύονται από τον αγιοπατερικό λόγο. Συνέλεξε, ακόμα, υλικό και συνέγραψε βίους Αγίων των ημερών μας. Ανέλαβε επίσης την ευθύνη της έκδοσης συλλογικών τόμων πρακτικών συνεδρίων.
Συμμετείχε σε διορθόδοξα και διαχριστιανικά συνέδρια και διαλόγους ως εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Διοργάνωσε ο ίδιος μεγάλα επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και κλήθηκε για διαλέξεις σε πολλές θεολογικές έδρες Πανεπιστημίων του εξωτερικού. Αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές. Έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες.
Ως Ομότιμος Καθηγητής συνέχισε να διακονεί την Πατερική Θεολογία συγγράφοντας και κηρύττοντας τον Θείο Λόγο.
Εκοιμήθη στην Αθήνα στις 15 Ιανουαρίου 2012 με το μοναχικό όνομα Γεράσιμος και αναπαύεται στην Ιερά Μονή Δοχειαρίου του Αγίου Όρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου